Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

40 lat bez ruchu na wojskowej linii 82

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
01-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
40 lat bez ruchu na wojskowej linii 82
fot. MOs810 - Praca własna, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.orgPozostałości po linii kolejowej 82
Linia Bąkowiec – Puławy Azoty miała stanowić ważny strategicznie szlak zapewniający alternatywną przeprawę przez Wisłę. Od czterech dekad pozostaje jednak nieprzejezdna. Mimo to wciąż widnieje na liście odcinków zarządzanych przez PKP PLK.

Trasa kolejowa biegnąca pomiędzy stacjami Bąkowiec i Puławy Azoty, która łączy dzisiejsze województwa mazowieckie i lubelskie, pozostaje jedną z najmniej znanych linii w skali kraju. Jej historia nierozerwalnie wiąże się z wojskowością: pierwszy odcinek – z Bąkowca do Wysokiego Koła – wybudowała w 1915 r. armia rosyjska tuż przed wycofaniem się przed nacierającymi Niemcami za linię Wisły. Po zakończeniu I wojny światowej linię wykorzystywano do przewozów cywilnych, jednak zarówno wówczas, jak i po roku 1945 oferta (oprócz pociągów do węzłowego Bąkowca zdarzały się bezpośrednie połączenia do Dęblina czy Kozienic) miała raczej symboliczną skalę.

Most rozkładany tylko na czas ćwiczeń

W swoim współczesnym kształcie linia powstała w epoce PRL. W założeniach projektowych miała ważną rolę strategiczną: miała zapewnić możliwość przekraczania Wisły na wypadek zburzenia mostu w Dęblinie. Przeprawa nie miała jednak charakteru stałego: po obu stronach Wisły wybudowano betonowe przyczółki, między którymi wojskowi saperzy co najmniej dwa razy (podczas manewrów w roku 1975 i 1985) rozkładali kolejowy most pontonowy. Po zakończeniu manewrów przęsła demontowano. Według różnych źródeł ostatnie takie ćwiczenia odbyły się w roku 1985, 1986 lub 1989.

Dziś ich ewentualne powtórzenie wymagałoby gruntownej odbudowy infrastruktury. Po wstrzymaniu ruchu na linii w latach 90. ubiegłego wieku – jak często zdarza się w takich przypadkach – część nawierzchni została rozkradziona. W dodatku jeden z przyczółków oraz prowadzący do niego nasyp został podmyty przez prąd rzeki. Jeszcze w 2000 r. odcinek między Bąkowcem a Wysokim Kołem zapisał się jednak w historii polskiej kinematografii: nakręcono tu (z udziałem parowozu Tr12-25) jedną ze scen „Przedwiośnia” w reżyserii Filipa Bajona.


Nieprzejezdna trasa w strukturach PKP PLK

Linia oznaczona numerem 82 miała więc głównie znaczenie wojskowe. Z biegiem lat jego pozycja w polityce obronnej państwa jednak spadła. Od wielu lat jest nieprzejezdny. – Linia kolejowa Puławy Azoty – Bąkowiec mająca nr 82 zlokalizowana jest na działkach, które są w całości objęte umową z PKP PLK – informuje tymczasem Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych.

O ile znakomita większość trwale wyłączonych z ruchu tras pozostaje pod zarządem PKP SA, wspomnianym odcinkiem zarządza inna spółka, która co do zasady odpowiada za linie czynne. Potwierdza jednak, że szlak z Bąkowca do Puław jest nieprzejezdny. – Przeprawa nad Wisłą nie istnieje od lat 80. XX w. – mówi Anna Znajewska-Pawluk z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Nie ma planów odtwarzania połączenia

– Ostatnie pociągi przejechały tym odcinkiem w 1985 r. – twierdzi nasza rozmówczyni. W tym roku mija więc 40 lat od chwili praktycznego zakończenia eksploatacji trasy. Czy dalsze zarządzanie nią przez PKP PLK oznacza, że wkrótce może ona zostać odtworzona?

– Obecnie nie ma planów modernizacji i reaktywacji linii – stwierdza jednoznacznie Znajewska-Pawluk. Jak dotąd okres, w którym trasa pozostawała czynna, ograniczył się więc do zaledwie kilkunastoletniego epizodu. W jego trakcie pociągi wojskowe pokonały Wisłę zaledwie kilkukrotnie.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej dotarły do Krakowa 

Infrastruktura

Warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej dotarły do Krakowa 

Centralny Port Komunikacyjny 31 stycznia 2025

Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie

Infrastruktura

Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie

PKP PLK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Koniec analogowych zegarów na kolei

Infrastruktura

Koniec analogowych zegarów na kolei

PKP PLK 29 stycznia 2025

Zobacz również:

Warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej dotarły do Krakowa 

Infrastruktura

Warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej dotarły do Krakowa 

Centralny Port Komunikacyjny 31 stycznia 2025

Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie

Infrastruktura

Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie

PKP PLK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Koniec analogowych zegarów na kolei

Infrastruktura

Koniec analogowych zegarów na kolei

PKP PLK 29 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5