fot. MOs810 - Praca własna, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.orgPozostałości po linii kolejowej 82
Linia Bąkowiec – Puławy Azoty miała stanowić ważny strategicznie szlak zapewniający alternatywną przeprawę przez Wisłę. Od czterech dekad pozostaje jednak nieprzejezdna. Mimo to wciąż widnieje na liście odcinków zarządzanych przez PKP PLK.
Trasa kolejowa biegnąca pomiędzy stacjami Bąkowiec i Puławy Azoty, która łączy dzisiejsze województwa mazowieckie i lubelskie, pozostaje jedną z najmniej znanych linii w skali kraju. Jej historia nierozerwalnie wiąże się z wojskowością: pierwszy odcinek – z Bąkowca do Wysokiego Koła – wybudowała w 1915 r. armia rosyjska tuż przed wycofaniem się przed nacierającymi Niemcami za linię Wisły. Po zakończeniu I wojny światowej linię wykorzystywano do przewozów cywilnych, jednak zarówno wówczas, jak i po roku 1945 oferta (oprócz pociągów do węzłowego Bąkowca zdarzały się bezpośrednie połączenia do Dęblina czy Kozienic) miała raczej symboliczną skalę.
Most rozkładany tylko na czas ćwiczeń
W swoim współczesnym kształcie linia powstała w epoce PRL. W założeniach projektowych miała ważną rolę strategiczną: miała zapewnić możliwość przekraczania Wisły na wypadek zburzenia mostu w Dęblinie. Przeprawa nie miała jednak charakteru stałego: po obu stronach Wisły wybudowano betonowe przyczółki, między którymi wojskowi saperzy co najmniej dwa razy (podczas manewrów w roku 1975 i 1985) rozkładali kolejowy most pontonowy. Po zakończeniu manewrów przęsła demontowano. Według różnych źródeł ostatnie takie ćwiczenia odbyły się w roku 1985, 1986 lub 1989.
Dziś ich ewentualne powtórzenie wymagałoby gruntownej odbudowy infrastruktury. Po wstrzymaniu ruchu na linii w latach 90. ubiegłego wieku – jak często zdarza się w takich przypadkach – część nawierzchni została rozkradziona. W dodatku jeden z przyczółków oraz prowadzący do niego nasyp został podmyty przez prąd rzeki. Jeszcze w 2000 r. odcinek między Bąkowcem a Wysokim Kołem zapisał się jednak w historii polskiej kinematografii: nakręcono tu (z udziałem parowozu Tr12-25) jedną ze scen „Przedwiośnia” w reżyserii Filipa Bajona.
Nieprzejezdna trasa w strukturach PKP PLK
Linia oznaczona numerem 82 miała więc głównie znaczenie wojskowe. Z biegiem lat jego pozycja w polityce obronnej państwa jednak spadła. Od wielu lat jest nieprzejezdny. – Linia kolejowa Puławy Azoty – Bąkowiec mająca nr 82 zlokalizowana jest na działkach, które są w całości objęte umową z PKP PLK – informuje tymczasem Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych.
O ile znakomita większość trwale wyłączonych z ruchu tras pozostaje pod zarządem PKP SA, wspomnianym odcinkiem zarządza inna spółka, która co do zasady odpowiada za linie czynne. Potwierdza jednak, że szlak z Bąkowca do Puław jest nieprzejezdny. – Przeprawa nad Wisłą nie istnieje od lat 80. XX w. – mówi Anna Znajewska-Pawluk z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Nie ma planów odtwarzania połączenia
– Ostatnie pociągi przejechały tym odcinkiem w 1985 r. – twierdzi nasza rozmówczyni. W tym roku mija więc 40 lat od chwili praktycznego zakończenia eksploatacji trasy. Czy dalsze zarządzanie nią przez PKP PLK oznacza, że wkrótce może ona zostać odtworzona?
– Obecnie nie ma planów modernizacji i reaktywacji linii – stwierdza jednoznacznie Znajewska-Pawluk. Jak dotąd okres, w którym trasa pozostawała czynna, ograniczył się więc do zaledwie kilkunastoletniego epizodu. W jego trakcie pociągi wojskowe pokonały Wisłę zaledwie kilkukrotnie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.